Az esetek 90%-ban olyan dolgok, helyzetek miatt aggódunk, amik sosem fognak bekövetkezni. Mi mégis képesek vagyunk az energiánk jó részét rááldozni, hogy azon gondolkozzunk, mi lesz akkor majd, ha… Természetesen utólag visszanézve már könnyű nevetni saját magunkon és kijelenteni, hogy milyen felesleges volt emésztenünk magunkat, de mit tehetsz az ellen, hogy ez újra és újra bekövetkezzen?

 

Az aggodalom-rombolás 4 lépése

1. lépés: A tudatosítás

Olyannyira megszoktuk már, hogy folyamatosan hallgatjuk a belső monológunkat, hogy sokszor észre sem vesszük, milyen eshetőségen pörög az agyunk. Csak rágjuk, rágjuk belül a nem létező problémát, de mintha sose érnénk a végére. Időnként belesápadunk, időnként kiver minket a víz, miközben a különböző lehetséges forgatókönyveket vesszük sorra, de mint ahogy a rajzfilm figurák képtelenek elállni a feléjük tartó robogó vonat útjából, úgy mi is inkább csak hagyjuk, hogy magával sodorjon minket az aggodalom-áradat.

Éppen ezért olyan fontos az 1. lépés, ami nem más, mint hogy tudatosítod önmagadban: “ez egy felesleges aggodalom, csak az időmet és az energiámat veszi el a jelen pillanattól. Valószínűleg sosem fog bekövetkezni, amitől félek, így elengedhetem.”

A probléma felismerése, már fél megoldás – tartja a mondás, és én teljesen egyetértek vele.

 

2. lépés: Szembenézés a legrosszabb lehetőséggel

Amikor aggódunk, általában lehetséges végkimenetelek ezreit vesszük végig fejben, azonban van egy fontos lépés, amit általában kihagyunk. Nem nézünk szembe a legrosszabbal! Hogyan tehetjük ezt meg?

Tedd fel magadnak a következő kérdést, majd írd le a válaszodat:

Mi a legrosszabb, ami megtörténhet?

Azáltal, hogy kimondod és leírod az aggodalmaid mélyét, szembenézel vele és elismered, hogy valóban van rá esély, hogy megtörténjen. Meglepő módon ilyenkor éppen azt a terhet veszed le a válladról, ami eddig nyomta, csupán azáltal, hogy kiengeded a fényre és nem tartod többé a sötétségben.

problem.jpg

 

3. lépés: Megoldások összegyűjtése

Miután kihoztad a szőnyeg alól a problémát, a legrosszabb eshetőséget, ideje végigvenni, hogy mit tehetsz ellene. Mik azok a módszerek, lehetőségek, amik segítenek elkerülni a bekövetkezését?

Például, hogyha utálsz prezentálni, de tudod, hogy a következő meetingen muszáj lesz, hiszen a Te projekted lesz a főszerepben, akkor mit tehetsz az ellen, hogy elbénázd és ezáltal negatív megítélésben legyen részed a cégnél?

  • Készítsd el minél hamarabb a prezentációt.
  • Nézesd át egy szakmailag megbízható kollégáddal.
  • Gyakorold az előadásod szövegét.
  • PRO-TIPP: Menj el egy prezentációs technikákat oktató gyakorlati képzésre, hogy soha többet ne kelljen emiatt aggódnod.

 

4. lépés: Cselekvés

Nem meglepő módon az utolsó lépés a megvalósítás. 🙂 Hiszen, hogyha tudod, hogy mi a legrosszabb forgatókönyv, tudod, hogy mit tehetsz ellene, hogy bekövetkezzen, akkor már csak annyi a dolgod, hogy meg is teszed mindet.

A felelősség vállalása és az életed irányításának kézbe vétele ijesztő lehet, azonban valójában az egyetlen megoldás, ami a boldog és elégedett élethez vezet.

Szóval, most Te jössz! Papírt, tollat vagy üres Word-dokumentumot elő! Aggodalom rombolásra fel!

 

Szeretettel ölellek,

Anna ♥

Self-Love Coach

 

borito_jomeret_konyv-megrendeles_szurke.jpg

 

Forrás:

  • Brian Tracy – Phoenix szeminárium
  • Kollár Anna – Modern Istennők Kézikönyve